ARTICLES         INTERVIEWS         VIDEOS         PHOTOS         FEATURES



lunedì 28 giugno 2010

BVLGARI MΛN - A new male fragrance



Alberto Morillas

Clive Owen

Il lusso e il fascino di Bulgari in un’essenza.
Sono i caldi venti del Mediterraneo e gli aspri effluvi del bergamotto ad ispirare Alberto Morillas, naso della maison Bulgari, che per la sua creazione maschile offre un profumo che non svanisce, ma che perdura, senza trasformarsi sulla pelle e virare verso quella percezione olfattiva oleosa e acidula di molti suoi simili, mantenendo un aroma tondo e pacato.
Il tempio della maison Bulgari a Milano ci ha ospitato, offrendoci un percorso sensoriale nelle note di testa, di fondo e di cuore, attraverso tre diversi passaggi in metafisici portali del piacere. Un tuffo negli ingredienti della magica arte profumiera, mixati e conservati in un prezioso monolite trasparente. Il motivo a raggiera sul tappo richiama il quadrante di una delle collezioni di orologi più emblematici e la “v” di Bvlgari si capovolge a formare la lettera “a” della parola MΛN. A dare fama alla fragranza è Clive Owen, testimonial d’eccezione presente al party inaugurale. Sfortunatamente il nostro occhio fotografico non vi ha potuto regalare uno scatto alla star firmato direttamente da Nob, colpa di un arrogante bodyguard. Tuttavia l’ambiente amichevole è riuscito a stemperare la disfatta. Sarà per la prossima volta.

Text by Leonardo Iuffrida
Translation by Alessandro Mancarella
Some photos by Leonardo Iuffrida and Alessandro Mancarella, others courtesy of Hagakure

The luxury and glamour of Bulgari in one single essence.
Alberto Morillas, who is the master perfumer of the fashion house Bulgari, inspired from the warm Mediterranean winds and the bitter stinks of the bergamot, created a male perfume that does not vanish, but lasts keeping a round and calm flavouring, without shifting on the skin into an oily and slightly sour smell like many other perfumes do.
The temple of Bulgari’s fashion house in Milan hosted us, offering a sensory path among top, middle and base notes, between three different passages in metaphysical portals of delight. A dive into the ingredients of the charming perfume art, mixed and maintained in a precious transparent monolith bottle. The spoke pattern on the top calls to mind the dial of one of the most emblematic watches collections and the “v” of Bvlgari is reversed to form the letter “a” of MΛN. The exclusive testimonial Clive Owen, who also attended the opening party, contributes the success of the fragrance. Unfortunately Nob has not been able to take directly a picture of the star, all fault of an arrogant bodyguard. However the friendly atmosphere was able to dilute the defeat. Better luck next time.








Calabrian bergamot, violet leaves and lotus blossom

Vetiver, cypriol, white woods and sandalwood

Vegetable amber, benzoin, white honey and musk

sabato 26 giugno 2010

focus on: Alessandro Sartori - Z ZEGNA Spring/Summer 2011


Alessandro Sartori - Creative Director Z Zegna






Z Zegna S/S 2011


Avete mai avuto la sensazione di entrare furtivamente in un luogo inaccessibile ai più, come se steste violando un codice comportamentale o steste rompendo il sigillo di una lettera il cui contenuto è esclusivamente privato? Nob ha avuto la stessa eccitante emozione mista a riverenza quando il 22 giugno sono state aperte le porte di Zegna ai pochi blogger eletti. Un incontro esclusivo con i nuovi media, ad un secolo dalla nascita del marchio.
La commozione è stata la stessa di Mary Lennox ne “Il giardino segreto” di Frances Hodgson Burnett, quando si intrufola in quel mondo incantato. Il padrone di casa, nonché virtuoso curatore dei frutti di una azienda dalla florida storia quasi leggendaria, è Alessandro Sartori, direttore creativo della linea Z Zegna. I fiori appena sbocciati, che sbucano in un prato futuristico fatto di elegantissime sfumature di grigi, tessuti d’avanguardia e giacche a tre bottoni o doppio petto, sono gli abiti color mattone, piccoli papaveri da cogliere in una calda e ricca giornata d’estate. E se questo non bastasse, abbiamo scoperto il sorprendente effetto tridimensionale del tessuto utilizzato per il capo simbolo della collezione: la "Three-D-Jacket". Luminescente come le ali di una farfalla.





Qual è il motivo della scelta di questo distintivo colore mattone?
Ci interessava un colore maschile, nuovo, colorato, ma portabile. Questa tonalità si distingue dai rossi e dall’arancione, molto visti in passerella, e funzionava alla perfezione con i grigi che volevamo assolutamente presenti per quest'estate. Il mattone colora anche le cinture, le borse e le scarpe.


Z Zegna S/S 2011

A proposito di scarpe. Le suole dai colori brillanti a contrasto sembrano essere uno dei nuovi trend per la prossima estate. Anche da Zegna questo particolare. Parlacene.
E’ un dettaglio su cui abbiamo già lavorato da diverse stagioni. Mi piace staccare la suola e staccare la scarpa. Trovo che quando la tomaia poggia a terra dà alla silhouette un aspetto morbido, poco moderno, poco maschile. Fare la suola spessa e soprattutto colorarla esalta la falcata e la forza della scarpa.


Z Zegna Shoes S/S 2011

Per la stagione primavera estate 2010 l’uomo Z Zegna era un dandy in stile vittoriano, mentre per il prossimo anno vestirà con forme più sobrie…
La collezione primavera estate 2010 ha avuto grande successo, ma riproporla avrebbe voluto dire ripetersi. L’uomo Z Zegna rimane un dandy, ma senza esasperazione. Il dandismo rimane un filo sottile costante, espresso secondo modalità differenti. La sua eccentricità non si evidenzia più nel cappello di rafia stropicciato o nella scarpa bicolore, però si stropiccia la giacca o si mette la sua stessa giacca di cinque anni prima.

Quali sono gli elementi degli archivi Zegna su cui ti piace di più lavorare?
Sono due. Prima di tutto l’aspetto tessile. Negli archivi Zegna ci sono dei tessuti strepitosi, bellissimi come cromaticità e disegno, ma le tecnologie non permettevano ad esempio di renderli leggeri, come accade oggi. E poi la lavorazione sartoriale.

Nel processo creativo è il disegno che influenza la scelta dei tessuti o viceversa?
Entrambi gli aspetti sono importanti. Inizialmente il disegno puro, la ricerca di silhouette e proporzioni. Abbiamo pensato questa collezione tra dicembre e gennaio. Finito questo passo abbiamo iniziato la ricerca su i materiali più appropriati. Pensa che per questa collezione abbiamo fatto circa mille prototipi e per la sfilata duecentocinquanta. Ma è anche il materiale che può influenzare la forma, come è accaduto quando abbiamo utilizzato la carta per alcuni nostri capi. In quel caso il disegno è venuto dopo.


Z Zegna Paper Fabric S/S 2011

A proposito di nuovi materiali e tessuti ecofriendly…
Tutto quel che si può fare senza mettere questo come presupposto principale. Ci guida innanzitutto lo stile. Se poi sopra lo stile possiamo lavorare con tecnologia 3D, carta e fili di metallo è ancora meglio.


Z Zegna "Three-D-Jacket" S/S 2011

Tra uomini del passato e del presente, tra artisti e uomini comuni, chi è che incarna perfettamente l’uomo ideale Z Zegna?
L’uomo al quale mi sono sempre ispirato è Marcello Mastroianni perché ha una eleganza senza tempo. Però se oggi pensiamo a lui si fa riferimento al glamour di quegli anni, a Roma e ad una precisa atmosfera. Direi che l’uomo Z Zegna è un’artista di strada, un attore, un pittore, una persona che vive l’eleganza a modo suo e ha un suo stile personale.


Z Zegna S/S 2011 - Showroom Presentation

Z Zegna S/S 2011




Alessandro Sartori

Text by Leonardo Iuffrida
Translation by Alessandro Mancarella
Showroom photos and video by Leonardo Iuffrida and Alessandro Mancarella



Have you ever had the sensation to enter stealthily through an inaccessible place, as if you were violating a moral code or breaking the seal of a letter whose content is exclusively private? Well, Nob had the same exciting sensation mixed to reverence when on 22nd June Zegna opened its doors to a few elected bloggers. An exclusive meeting with the new media, at the 100th anniversary from the brand foundation.
The shudder was the same that Mary Lennox had in “The secret garden” of Frances Hodgson Burnett, when she sneaked in that enchanted world. The master of the house and creative designer of Z Zegna is Alessandro Sartori, that is as well a virtuous keeper of the fruits of a firm with such a flourishing history that is almost legendary. The flowers that have just bloomed, are now coming out in a futuristic lawn made of elegant grey nuances, avant-garde fabrics and three-button jackets or double breasted, they are brick-red suits, little poppies to pick up during a hot and plush summer day. And if this is not enough, we have discovered the astonishing three-dimensional effect of the fabric employed for the iconic item of the collection. Luminescent as a butterfly’s wings.

Why did you choose this distinctive brick-red colour?
We were interested in a male colour. Something new and colourful, but wearable. This tone distinguishes itself from other red and orange shades, overseen on the catwalk and it worked perfectly with the grey we absolutely wanted for this summer 2011 collection. The brick-red colours belts, bags and shoes too.

Speaking on shoes. The soles in bright and contrasting colours seem to be one of the new trends for next summer. Even at Zegna there is this detail. Tell us more about it.
This is a detail on which we have been working for several seasons. I like to separate the soles and the shoes. I think that when the outsole leans on the ground it gives a soft look to the silhouette, not modern or masculine at all. Making thicker soles and above all colouring them let exalt the stride and the power of the shoes.

For this spring-summer 2010 collection Z Zegna man is a Victorian age dandy, while during next year he will wear soberer shapes…
The spring-summer 2010 collection had a huge success, but proposing it again would have meant repeating ourselves. The Z Zegna man is still a dandy, but without exasperation. The dandyism remains a thin and constant thread, expressed in different ways. His own eccentricity is not showed through the creased raffia hats or the bicoloured shoes, but he crumples his jacket or wears his own jacket of five years ago.

Which are the elements from Zegna archives you prefer working on the most?
They are two. First of all the textile aspect. In the Zegna archives there are resounding fabrics, wonderful for their chromaticity and draw, but the technologies in the past didn’t allow for example to make them as light as they are today. Then the tailor’s manufacturing.

In the creative process is it the draw to influence the choice of the fabrics or the other way round?
Both the aspects are important. First of all the pure draw, the silhouette research and the proportions.
We have conceived this collection between December and January. After this step we started the research on the proper materials. Just think that for this collection we made about one thousand prototypes and for the fashion show two hundred and fifty. But the materials can influence the shapes too, as it has happened when we employed the paper in some of our items. In that case the draw came after.

In regard of new eco friendly materials and fabrics…
All we can do about this without having it as an essential requirement. The style comes first. If we can work on it with three-dimensional technologies, paper and wires, it is even better.

Among the men of past and present, artists and common men, who is the one that embodies the ideal Z Zegna man?
The one who has always been a source of inspiration for me is Marcello Mastroianni because he has a timeless elegance. But today if we think about him, we also think about the glamour of these years, Rome and a certain atmosphere. I would say that Z Zegna man is a street artist, an actor, a painter, a person that lives the elegance in his own way and that has his own personal style.


Thanks to:
Alessandro Sartori
Francesca Pedrazzi

Erica - Blue is in Fashion this Year, Cécile - L'armadio del delitto , Marianna, Licia e Alessandra - Spaghetti Fashion, Demetra - Pigchic, Marta - Modaonline, Riccardo - Pearl Shores, Giulio - Frizzifrizzi, Alessandra e Claudia - Cool & Contagious

mercoledì 23 giugno 2010

Hot Spots! Nob @ Milan Fashion Week S/S 2011 - Day 4: Iceberg, Umit Benan, Ermanno Scervino, Tommy Hilfiger, Z Zegna, Bulgari Man

Iceberg Spring-Summer 2011

Icerberg come una fertile onda di un fiume in piena fa attecchire righe e pois su foulards, sciarpe e maglioni in stile navy.

Iceberg as a prolific wave of a river in flood sets stripes and polka-dots on neckerchiefs, scarves and sweaters in navy style.

Umit Benan Spring-Summer 2011

Un varco spazio-temporale di sola andata verso la Turchia viene aperto con Umit Benan. Pure masculine style.

A spatio-temporal gap of one-way journey towards Turkey has been created by Umit Benan. Pure masculine style.

Ermanno Scervino Spring-Summer 2011

Ermanno Scervino cala gli ormeggi e fa scendere sulle passerelle aitanti garzoni dal sapore di mare.

Ermanno Scervino casts off moorings to get off on the catwalk sturdy boys from the taste of sea.

Tommy Hilfiger for Keith Haring, 10 Corso Como

Dopo Luisa Via Roma Tommy Hilfiger torna a festeggiare la felice unione con lo stile e i grafismi di Keith Haring al numero 10 di Corso Como con t-shirt prodotte ad hoc.

After Luisa Via Roma Tommy Hilfiger is ready to celebrate again the merry match with Keith Haring's style and graphisms at number 10 of Corso Como with t-shirts created expressly for the occasion.

Z Zegna Experience Spring-Summer 2011

Z Zegna invita i bloggers ad entrare nel giardino segreto della maison e rivela le curiosità dei migliori frutti di stagione.

Z Zegna invites the bloggers to enter the secret garden of the fashion house and reveals the wonders of its best seasonal fruits.

Bulgari Man Perfume

Non solo un testimonial d'eccezione. Bulgari inaugura con un party esclusivo la sua ultima fragranza maschile. Gioia per gli occhi, la pelle e l'olfatto.

Not only an exceptional testimonial. Bulgari launches its latest male fragrance with an exclusive party. Delight for eyes, skin and sense of smell.

Testo di Leonardo Iuffrida
Traduzione di Alessandro Mancarella
Foto di Leonardo Iuffrida e Alessandro Mancarella

Lights - Interpol

martedì 22 giugno 2010

Hot Spots! Nob @ Milan Fashion Week S/S 2011 - Day 3: Ballantyne, Marni, Gazzarrini

Ballantyne Spring-Summer 2011

Marni Spring-Summer 2011

Gazzarrini Spring-Summer 2011


Un giardino, qualche mazza da golf e una cesta da picnic.
I piccoli piaceri della vita della borghesia inglese raccontati da Ballantyne, declinati in piccoli coriandoli a rombi e pois.
Un twist moderno di note dal sapore antico.

Marni svela piccoli gioielli per il guardaroba. Mini spolverini col cappuccio da indossare nelle oramai fresche e piovose giornate di giugno.

Da Gazzarrini accenti di nero profondo fanno brillare pantaloni e giacche a righe lucide tono su tono come elegantissimi pigiama da cocktail.

A garden, some golf clubs and a picnic basket.
The little pleasures of English middle class' life described by Ballantyne, declined as little confetti in rhombuses and polka dots.
A modern twist of notes from ancient taste.

Marni reveals little treasures for the wardrobe. Tiny dust coats with the hood to wear in these cool and rainy days of June.

At Gazzarrini deep black accents make trousers and jackets shine with polished stripes as elegant pyjamas for cocktail party.

Foto di Leonardo Iuffrida e Alessandro Mancarella

lunedì 21 giugno 2010

Hot Spots! Nob @ Milan Fashion Week S/S 2011 - Day 2: Salvatore Ferragamo









Un artista a passeggio per le spiagge del sud della Francia.
Foulard al collo, pantaloni e giacche stile pigiama e qualche granello di sabbia in tasca.
Aplomb impeccabile.

An artist walking by beaches in the south of France.
Neckerchief, trousers and jackets in pyjamas style and grains of sand in his pockets.
Flawless self-assuredness.